מה אפשר ללמוד על חיסכון מתרבויות שונות בעולם?

ישראלים רבים מכירים את התחושה הזו: בודקים את חשבון הבנק לאחר חודש של עבודה קשה, רק כדי לתהות "לאן נעלם הכסף שלי?". כמה פעמים אמרתם לעצמכם שאתם צריכים להתחיל לחסוך, להשיג שליטה אמיתית על ההוצאות וההחלטות הפיננסיות שלכם?

בחירת תוכניות חיסכון מומלצות והשקעות חכמות היא תמיד רעיון טוב, אבל חשוב לא פחות לאמץ הרגלי חיסכון טובים.

במדינות מסוימות ברחבי העולם, הפקטור של חיסכון מושרש יותר בתרבות היומיומית. מה אפשר ללמוד מהן? האם אתם מסוגלים לשנות את האופן שבו אתם חושבים על חיסכון, ולהתקדם לעבר מציאות כלכלית יציבה יותר?

בואו נביט על כמה דוגמאות:

חיסכון קהילתי

"טנדה" היא שיטה קהילתית לחיסכון, אשר פופולרית כבר שנים רבות במדינות אמריקה הלטינית ובאיים הקריביים. יש לה שמות שונים ברחבי העולם, אבל הרעיון הבסיסי זהה בכל מקום: כשאנשים עובדים יחד כדי לחסוך, כולם מרוויחים.

המערכת פועלת בתורות: כל אחד ואחת מתוך קבוצה של אנשים, בתורם, מפרישים סכום מוסכם לבריכה קולקטיבית ביום מסוים. זה יכול להיות הראשון בחודש או כל זמן מוגדר אחר. לאחר מכן, במהלך התור הראשון חבר אחד בקבוצה מקבל את הכסף המצטבר כתשלום, ובתור הבא החבר הבא מקבל את כל הכסף, וכן הלאה. זה לא שנוצר כסף מהתהליך, אבל כל משתתף מקבל דחיפה מדי פעם.

לחשוב בגדול, לטווח הארוך, עבור כולם

התרבות ההודית נחשבת לחסכונית במיוחד. התושבים שמים בדרך כלל דגש על חלוקת עושר הוגנת והשקעה ביציבות הפיננסית של כל תא משפחתי. לעתים קרובות הורים מפרנסים את ילדיהם כלכלית גם לאחר שהם עוזבים את הבית, ועלות החתונות והנדוניה הופכת את החיסכון לחשוב פי כמה.

בסין, אנשים לא נוהגים להוציא כסף על דברים שהם לא ממש צריכים. האנשים מתמקדים מאוד בצבירת חיסכון ליום גשום, למקרה שהממשלה שלהם לא תוכל לטפל בהם. לפי הארגון האמריקאי לשיתוף פעולה ופיתוח כלכלי, סין מתהדרת באחד משיעורי החיסכון הגבוהים בעולם עבור משקי בית – 37 אחוזים – חלקית בגלל מחסור בשירותים ציבוריים ותוכניות רווחה מפותחות. תרבות החיסכון מתמקדת גם בטיפול בקשישים ובתכנון העתיד, כמו חינוך ילדים או עלויות בריאות בלתי צפויות שעלולות להתעורר.

הישארו במסגרת האמצעים שלכם

בגרמניה, נרשם באופן עקבי השיעור הגבוה בעולם לשימוש במזומן – לא כי הגרמנים לא מודרניים, אלא כי הם רוצים להוציא כסף בחוכמה.

יש הרבה מה ללמוד על חיסכון בכסף ותכנון פיננסי אחראי ממדינות ברחבי העולם. אנחנו לא טוענים שאתם יכולים לחסוך כמו בגרמניה או סין, או אפילו שאתם אמורים. לא כל מה שמתאים בתרבות רחוקה מתאים גם לכם, וזה בסדר.

ובכל זאת, בהחלט כדאי לעשות מאמצים להיות מודעים למצבכם ולקבל החלטות נכונות, בין אם בבחירת תוכניות חיסכון מומלצות או השקעות, בניהול ההוצאות בשגרה או כל החלטה פיננסית אחרת, קטנה או גדולה.