האם כל סוגי הביטוח מוצגים ב"הר הביטוח "?

האם כל סוגי הביטוח מוצגים ב"הר הביטוח"?

הר הביטוח מכסה מגוון נרחב של פוליסות ביטוח אישיות בתחום הבריאות, הסיעוד וביטוחי חיים, וכן ביטוחים כלליים נפוצים כמו ביטוח רכב חובה ומקיף וביטוח דירה. יחד עם זאת, ישנם גם כמה סוגי ביטוח שלא נכללים במערכת בשלב זה.

בין הביטוחים המוצגים ניתן למצוא את כל הפוליסות העיקריות בתחום ביטוחי הבריאות, לרבות ביטוחים משלימים פרטיים כמו השתלות, תרופות וניתוחים, ביטוח סיעודי וביטוח שיניים. בתחום ביטוח חיים יוצגו פוליסות ביטוח חיים, ביטוחי אובדן כושר עבודה וביטוחי ריסק למשכנתא. בתחום הביטוח הכללי קיים מידע על פוליסות לביטוח רכב, רכוש, דירה וחבויות שונות.

מנגד, פוליסות מורכבות יותר שמשלבות מספר מרכיבים לא נכללות כיום בהר הביטוח. ביטוח מנהלים למשל, שמכיל גם חיסכון פנסיוני לצד כיסוי ביטוחי, לא מופיע במערכת. גם קרנות פנסיה וקופות גמל המעניקות למבוטח כיסוי ביטוחי אינן משתקפות בממשק הנוכחי. את המידע על מוצרים משולבים אלו ניתן לקבל באמצעות המסלקה הפנסיונית שמציעה אף היא ריכוז מידע.

נכון לעכשיו, ההערכה היא שהר הביטוח מכסה מעל 80% מסך הביטוחים הפרטיים בישראל. עם הזמן ותוך פיתוח המערכת צפוי שיתווספו עוד ועוד מוצרים ויכולות חדשות שירחיבו את היקף המידע הזמין לציבור. בכל מקרה, גם בהיקפו הנוכחי מדובר בכלי חשוב ביותר להתנהלות פיננסית נבונה.

כיצד הר הביטוח מאפשר להתמודד עם בעיות של כפל ביטוח וריבוי פוליסות?

אחד היתרונות הבולטים של הר הביטוח הוא היכולת לאתר בפשטות מצבים בעייתיים של כפילויות ביטוחיות. המערכת נותנת מענה הן ברמת הזיהוי של כפל ביטוח והן ברמה של מתן פתרונות מעשיים לתיקון המצב.

ראשית, המערכת מספקת ראייה רוחבית ומקיפה על כלל הפוליסות. במקום לנסות ולאסוף את כל המידע מגורמים שונים, ניתן בקליק אחד לראות רשימה מסודרת עם כל המוצרים הביטוחיים הרלוונטיים. התצוגה מאפשרת להשוות בין פוליסות דומות, לבדוק את טווחי הכיסוי ואת היקף התשלום הכולל.

המערכת יודעת לזהות בצורה אוטומטית מקרים של כפל ביטוחי ומתריאה על כך בצורה ברורה. ההתראה מוצגת באמצעות סימון ייעודי או הודעת טקסט שמושכים את תשומת לב המשתמש לפוליסות מיותרות. לדוגמא, אם רכשנו ביטוח נסיעות לחו"ל דרך סוכן נסיעות ובמקביל יש לנו גם כיסוי כזה דרך כרטיס האשראי, המערכת תתריע שיתכן וזהו כיסוי כפול.

ברגע שהתגלה חשד לכפל ביטוח או לפוליסה לא רלוונטית, הר הביטוח מאפשר לנקוט פעולה לטיפול בנושא. קיימות מספר אפשרויות – ניתן לפנות ישירות לחברת הביטוח לביטול או שינוי הפוליסה המיותרת, להיעזר בסוכן ביטוח אובייקטיבי לצורך בדיקה מקצועית או לבקש הצעות לפוליסה חלופית שתאחד את הכיסויים במוצר אחד במקום מספר מוצרים.

המלצה נפוצה היא לרכז את כל הביטוחים האישיים תחת סוכן אחד במקום לפזר את הפוליסות בין מספר חברות וערוצי מכירה. בדרך זו ניתן למנוע כפילויות מלכתחילה וגם להשיג תנאים טובים יותר. אין ספק שהמידע שעולה מהר הביטוח הוא נקודת פתיחה מצוינת לשיחה עם סוכן ביטוח לשם התאמה וטיוב של חבילת הביטוח.

בדיקת ביטוח דרך סוכן – מה השתנה עם הר הביטוח?

אחד השינויים המשמעותיים שהביא עמו הר הביטוח נוגע לאופן העבודה של סוכני ביטוח ולקשר השוטף שלהם עם לקוחות. בעקבות השקת המערכת, כיום כל סוכן ביטוח מחויב לבצע שימוש בהר הביטוח כחלק מתהליך המכירה של פוליסות חדשות.

עד לאחרונה, המצב הטיפוסי היה שמבוטח שפנה לסוכן להצטרפות או חידוש ביטוח בתחום מסוים, קיבל הצעה ללא בדיקה יסודית לגבי פוליסות דומות שכבר קיימות. הדבר הוביל לא פעם למצבים של כפל כיסוי, תשלום עבור ביטוחים לא נצרכים או במקרה ההפוך – היעדר כיסוי חיוני.

לפי ההנחיות החדשות, בכל מגע מול לקוח חדש או קיים על הסוכן להפיק דו"ח מפורט מהר הביטוח ולבחון אותו. הדו"ח משקף את המצב העדכני של הלקוח בכל הנוגע לביטוחים פעילים והוא נקודת הבסיס לכל המלצה או מכירה חדשה. בשלב הזה, מצופה מהסוכן לזהות מצבים של כפל ביטוח ולהתריע עליהם מראש, וכן להציע ללקוח פתרונות מתאימים בהתאם לסקירת צרכיו.

בהמשך לכך, הר הביטוח מייצר מעין תיעוד מסודר של הקשר עם כל לקוח. במקרים בהם הסוכן מזהה כפל ביטוח, עליו לציין ולהסביר זאת ללקוח. במידה שהלקוח בוחר בכל זאת לרכוש את הפוליסה החדשה, הסוכן נדרש לתעד את ההחלטה. כך למעשה המערכת הופכת לכלי בקרה ופיקוח שמפחית משמעותית את הסיכוי להטעיית צרכנים ולמכירת ביטוחים שאינם נחוצים.